En verder...

Vitamine K
Vitamine K is van invloed op de bloedstolling. Deze vitamine maakt je baby zelf nog niet of onvoldoende aan. Daarom krijgen alle baby’s dit direct na de geboorte. Krijgt je baby alleen borstvoeding, geef dan vanaf de achtste dag t/m de derde maand 150 microgram per dag in de vorm van druppels die je met een theelepeltje kunt toedienen. Hoeveel druppels dat zijn, lees je op het etiket. Zodra de voeding van je kind voor meer dan 400ml uit kunstvoeding bestaat, kun je stoppen met vitamine K.
 
Vitamine D
Vitamine D is nodig om calcium uit de voeding in het lichaam op te nemen. Het is daarom belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Voor jonge kinderen geldt het advies om extra vitamine D te nemen. Dit geldt voor kinderen die borstvoeding krijgen, maar ook voor kinderen die flesvoeding krijgen. Vanaf de 8e dag t/m het 3e jaar, 10 microgram per dag.
 
Vloeien en menstrueren: wat is normaal
Het vloeien zal nog enige tijd aanhouden. Hoewel het meestal al eerder stopt is zes à acht weken heel normaal. De hoeveelheid vocht zal afnemen en van kleur veranderen. Bij meer activiteit kan het bloedverlies weer toenemen. Wanneer de menstruatie na de bevalling weer op gang komt, is voor iedere vrouw en na elke zwangerschap anders. Het kan snel zijn maar ook een half jaar duren. Geef je borstvoeding dan kan de menstruatie wegblijven zolang je voedt. Het is dus niet te zeggen wanneer je weer vruchtbaar bent.
 
Vrijen
Het is niet te voorspellen wanneer je weer behoefte hebt aan seksueel contact. Soms na 2 weken, maar soms ook pas een jaar na de geboorte. Een gevoelige bekkenbodem, de veranderde situatie, maar ook alle herinneringen rond bevalling en kraambed spelen hierin mee, zowel voor jezelf als je partner.

Geef je borstvoeding dan kan het zijn dat je door de aanwezige hormonen minder makkelijk vochtig wordt. Glijmiddel en de tijd ervoor nemen kunnen daarbij helpen. Het kan zijn dat de eerste keer weer vrijen na de bevalling wat gevoelig is, maar het mag geen pijn doen. Mocht dit niet het geval zijn dan adviseren wij je hierover contact op te nemen met ons of met de huisarts.
 
Bekkenbodemspieren: spannen en ontspannen
Je bekkenbodemspieren hebben behoorlijk moeten wijken om het kind erdoor te laten. Gelukkig kun je ze trainen, maar dat gaat niet vanzelf. In het zorgplan van de kraamverzorgster staan oefeningen. Zorg dat het oefenen onderdeel van je dagritme wordt: bedenk een vast tijdstip dan vergeet je het niet. Het aanspannen van de spieren is net zo belangrijk als het goed kunnen ontspannen. Met aanspannen hou je het droog, door goed te ontspannen kun je je blaas goed legen.
 
Urineverlies
Als je in de eerste zes weken na de bevalling soms urineverlies hebt, is dat niet erg: je lijf moet nog herstellen en ontzwangeren. Doe je oefeningen om je bekkenbodemspieren
te trainen, blijf goed drinken en ga regelmatig naar het toilet. Na zes of acht weken moet je urineverlies eigenlijk niet meer accepteren, ook niet na een lach- of hoestbui. Besteed extra aandacht aan je oefeningen of ga naar een bekkenbodemfysiotherapeut. Deze kan je hier goed bij helpen. Hiervoor kun je terecht bij Bekken en Balans in Hattem. http://bekkenenbalans.nl of bij Marlieke van der Wal in Elburg http://www.de-akker.nl
 
Als het geen roze wolk is
Het krijgen van een baby is niet voor elke moeder constant een roze wolk. Soms kan je het moederschap lichamelijk en/of geestelijk wel tegenvallen. Het is normaal om dat te voelen. Je bent niet meteen een ontaarde moeder of vader als het je soms even teveel wordt. Het is juist goed en eerlijk om die gevoelens te erkennen en ze niet weg te drukken. Vraag dan of iemand op je kind let en ga er even tussen uit. Maak je je zorgen of wat je denkt en voelt nog wel ‘normaal’ is, blijf hier dan niet mee rondlopen maar vraag het aan iemand. Vraag het ons, je huisarts of bij Ouder & Kind zorg.
 
Moeders Informeren Moeders (MIM)
Sinds mei 2014 is de zorg vanuit het CJG/Consultatiebureau aan moeders van jonge
kinderen (0 tot 4 jaar) uitgebreid met de informele zorgtak “MIM”. Bij MIM, “Moeders Informeren Moeders” kan een “nieuwe” moeder ondersteuning krijgen van een meer ervaren moeder. Kun jij wel wat tips en adviezen gebruiken, of wil je zelf andere moeders ondersteunen kijk dan op: Moeders Informeren Moeders.

Weer zwanger
Wanneer je weer opnieuw zwanger wilt raken, dan is het goed vooraf met een aantal zaken rekening te houden:
  • Het advies is om direct te beginnen met het slikken van foliumzuur, dit verkleint de kans op een open ruggetje.
  • Start met een gezonde voedingsgewoonte.
  • Stop met roken en alcohol. Voor de man is stoppen ook zinvol want roken en alcohol beïnvloeden de spermakwaliteit.
  • Ook is het goed je gewicht in de gaten te houden. Door overgewicht kan je suikerspiegel eerder uit balans raken tijdens de zwangerschap.
     
Veiligheid
Voor meer informatie omtrent de veiligheid van pasgeborenen en peuters gan naar de website: https://www.veiligheid.nl/kinderveiligheid
Voor informatie over gezond en veilig opgroeien ga naar http://www.icarejgz.nl/

Inzamelpunten voor overgebleven kraampakket spullen
In onze regio zijn 2 organisaties welke graag overgebleven spulletjes inzamelen voor een goed doel. Wij bevelen deze van harte bij jullie aan.

- Lida Stronkhorst in Elburg, tel: 0525-686736    http://www.stichtingbabyhope.org
- Stichting Elburg helpt Gambia                        http://www.elburghelptgambia.nl