Voeding en leefstijl

Denk je er over om zwanger te willen worden of ben je zwanger dan is het erg belangrijk om gezond te leven maar ook zeer zeker om gezond te eten.

We weten dat  een ongeboren kind gevoelig is voor invloeden van buitenaf. Er kan dan  schade optreden waar een kind zijn leven lang in meer of mindere mate last van kan hebben.

Om echt te weten of je gezond leeft kun je een zelftest doen via http://slimmerzwanger.nl
De site is bestemd voor alle vrouwen én mannen met kinderwens of zwangere vrouwen.
Slimmer Zwanger is een online programma waarbij je gedurende 26 weken persoonlijke coaching ontvangt voor een betere leefstijl. Voor verzekerden van de Achmea groep wordt deelnama vergoed.

Foliumzuur:
Slik 400 micrgram foliumzuur vanaf het moment dat je zwanger wilt worden. Dit verlaagt de kans op een open ruggentje bij je baby met 70%. Blijf in elk geval foliumzuur slikken tot 8 weken na conceptie: dat is ongeveer 10 weken na de eerste dag van je laatste menstruatie. Het is niet nodig daarna nog foliumzuur te nemen, maar het is niet schadelijk als je het daarna nog steeds neemt. Het alsnog gaan slikken bij het zien van een positieve test heeft wel degelijk nog zin.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/foliumzuur.aspx

Roken:
Roken vermindert de vruchtbaarheid, zowel bij de vrouw als bij de man. Roken in de zwangerschap kan het risico op het krijgen van een miskraam verhogen. Verderop in de zwangerschap kunnen er weer andere complicaties optreden. Daarnaast is meeroken ook van invloed op je ongeboren kind. Voor meer informatie over de risico’s van roken tijdens je zwangerschap, klik hier.
Voor verdere informatie en hulp bij het stoppen met roken ga naar de website:  ikstopnu.nl    nustoppenmetroken.nl of rokeninfo.nl of bekijk de film op de verloskundige.nl. Er is ook een lasercentrum voor "stoppen met roken" in Lemelerveld. zie laserpraktijk-lemelerveld.nl  met een aangepaste therapie voor zwangeren.Voor hulp uit je naaste omgeving kijk op rookvrije start.

Alcohol:
Van alcohol weten we dat de schade erg groot kan zijn op een kind in ontwikkeling. Bij een kind in de baarmoeder werkt de lever nog niet en kan hierdoor de alcohol niet afbreken. De schade vindt plaats in de hersenontwikkeling. De schade kan variëren van lichte  gedragsafwijkingen tot ernstige hersenbeschadiging. Ook tijdens de zeer prille ontwikkeling van de foetus ( denk aan de dagen rondom de bevruchting) kan alcohol schadelijk zijn. Het advies is om geen alcohol meer te nemen wanneer er een concrete zwangerschapswens is.
Ons advies: geen alcoholgebruik in de zwangerschap, ook niet een klein slokje!
www.alcoholinfo.nl

Medicijngebruik:
Bij gebruik van medicijnen is het belangrijk om bijvoorbeeld met je huisarts te overleggen of dit ook kan in de zwangerschap. Misschien dat je tijdelijk moet stoppen of samen op zoek naar een alternatief.

Op de website van de Teratologie Informatie Service staat sinds kort een boekje met advies over zelfzorgmedicatie bij zwangerschap. http://www.lareb.nl

Vitamine D:
Tijdens de zwangerschap is het belangrijk per dag 10 microgram vitamine D extra te gebruiken. Hiermee zorg je voor je eigen botten en voor de botopbouw van je kindje. Vitamine D is nodig voor de opname van calcium uit je voeding.
 
Houding en bewegen
Een goede houding is juist tijdens de zwangerschap heel belangrijk. Een verkeerde houding kan veel klachten veroorzaken zoals rug en bekkenklachten. Voor houdingsadvies kun je terecht bij Marion Westerink. Zij is Mensendieck therapeute in 't Harde en in Elburg. Voor meer informatie ga naar http://www.mensendiecktharde.nl.
Voor bekkenklachten of klachten van de bekkenbodem kun je terecht bij Bekken en Balans in Hattem. http://bekkenenbalans.nl of bij Marlieke van der Wal in Elburg http://www.de-akker.nl
Ook bewegen is belangrijk in de zswangerschap. Het vermindert zwangerschapsklachten en het risico op zwangerschapsdiabetes. Een goede conditie zal je ook helpen tijdens de bevalling, doordat je vaak beter kunt ontspannen en je lichaam de inspanning van de bevalling beter aan kan. Je hoeft niet intensief te sporten, maar wat vakerr een wamdeling maken of fietsen is ook goed. Voor meer informatie http://mens-en-gezondheid.infonu.nl
Mocht je liever samen met andere zwangeren een workout willen doen dan kan dat via Mom in balance. Op dit moment alleen nog in Zwolle. http://www.mominbalance.com

Voedingsadviezen tijdens de zwangerschap
Als je zwanger bent of wilt worden, is het belangrijk om op je eten en drinken te letten. Daarmee houd je je lichaam gezond. Dat is goed voor jezelf, maar ook voor je ongeboren kind. Eet volgens de Schijf van Vijf, dan krijgen jij en je kind voldoende goede voedingsstoffen binnen.
Mocht je er de voorkeur aan geven om hier bij ondersteuning te krijgen dan kun je contact opnemen met een dietiste of een gewichtsconsulent. http://www.leef-echt.nl/

Wat kun je wel en niet eten en welke voedingsstoffen zijn belangrijk?
  • Drink dagelijks 1 tot 2 glazen melk en neem 1 tot 2 plakken kaas. Dan krijg je voldoende calcium binnen. Of kies in plaats van melk voor karnemelk, drinkyoghurt, chocolademelk, yoghurt of vla. Kies bij voorkeur magere of hafvolle producten.
  • Zorg dat je genoeg ijzer binnen krijgt door bijvoorbeeld volkorenbrood en vlees te eten. Neem bij elke maaltijd vitamine-C rijke producten zoals groente of fruit, want dan neemt je lichaam ijzer gemakkelijker op. Zo verklein je de kans op bloedarmoede door ijzergebrek in de zwangerschap.
  • Eet en drink niet voor twee. De zwangerschap vraagt wel wat extra energie, maar omdat je wat minder beweegt, verbruik je ook minder.
  • Doe niet aan de lijn, want dan is er een kans dat je niet genoeg voedingstoffen binnenkrijgt. Het is heel normaal dat je aankomt. Als je het idee hebt dat je veel aankomt, bespreek dat dan met je verloskundige of gynaecoloog.
  • Drink voldoende om je vochtbalans op peil te houden. Maak je geen zorgen als je vocht vast houdt, dat is heel normaal. Gemiddeld kom je daardoor zo'n 2 kilo aan. Ga in ieder geval niet minder drinken, drinken helpt juist extra vocht sneller af te voeren.
  • Vegetarisch eten kan gewoon als je zwanger bent. Let wel op dat je genoeg B-vitaminen en ijzer binnenkrijgt. Eet voldoende brood, granen, peulvruchten, zuivelproducten, eieren en kant-en-klare vleesvervangers, zoals ei, tofu, tempé of noten.
  • Zoetstoffen, zoals aspartaam (E951) in lightproducten. De berichtgeving hierover is tegenstrijdig. Volgens een aantal onderzoeken zou het schadelijk kunnen zijn. Advies van diëtisten: max 0,5 liter lightproducten / dag in de zwangerschap.
  • Te veel vitamine A kan schade aan het ongeboren kind veroorzaken. Zwangere vrouwen mogen daarom niet meer dan 3000 mircogram vitamine A per dag binnenkrijgen. Het gaat om vitamine A uit dierlijke producten en supplementen. Eet daarom niet meer dan 1 boterham met leverproducten, zoals smeerworst of paté, op een dag.

Als je gezond eet is het niet nodig om extra vitamines en mineralen te slikken. Als je het toch nodig hebt om iets extra's te gebruiken kies dan  een preparaat met een lage doseringen. Let er op dat je niet meer dan 1 keer de aanbevolen hoeveelheid per dag neemt. Een goede keus zijn in ieder geval de preparaten die speciaal bestemd zijn voor zwangere vrouwen. Check in een multivitamine de dosering foliumzuur en vitamine D. Als er voldoende inzit hoef je die niet apart te slikken.

Wat kun je beter niet doen.
Soms kan wat je eet en drinkt schadelijk zijn voor je ongeboren kind. Daarom moet je hiermee uitkijken:
  • Koffie: drink maximaal 4 koppen per dag vanwege de cafeïne. In thee en cola zit ook cafeïne, maar daarvan mag je, als je geen koffie drinkt, maximaal 8 glazen.
  • Kaas: eet geen zachte kaas gemaakt van rauwe melk. Harde kaas gemaakt van rauwe melk, zoals Nederlandse boerenkaas, mag wel. listeriose
  • Vlees: eet geen rauw vlees (zoals tartaar, carpaccio, halfdoorbakkenbiefstuk), geen rauwe vleeswaren (zoals filet americain, ossenworst, rosbief, rauwe ham, salami, cervelaat) en wees matig met leverproducten. Toxoplasmose
  • Wees voorzichtig met contact met lichaamsvocht van jonge kinderen. Stop geen speen of eten uit de mond van je kind in je mond. Was de handen goed na elke verschoning van je kind, na het afvegen van snottebellen en voor het eten. CMV
  • Vis: Vis is heel gezond, ook voor zwangere vrouwen. De vetzuren in vooral vette vis zijn belangrijk voor ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen bij ongeboren baby's.

    Eet geen:
  1. rauwe vis of schaal- en schelpdieren. zoals oesters;
  2. geen roofvissen, zoals zwaardvis, tonijn, haai en koningsmakreel (tonijn uit blik mag met mate);
  3. geen paling uit Nederlandse rivieren;  
  4. niet meer dan twee keer per week vette vis, vanwege de dioxines.
  5. voor verpakte kant-en-klare vis uit de koeling zoals gerookte zalm, paling, mosselen (deze producten kunnen wel gegeten worden als ze van te voren verhit worden);
  • Eieren: eet alleen eieren die hardgekookt of goed doorgebakken zijn.
  • Drop: beperk je tot een paar dropjes en 1 tot 2 glazen zoethoutthee op een dag.
  • Venkelthee en anijsthee: bijvoorbeeld tegen darmkrampjes bij baby's of om de melkproductie te bevorderen.
  • Wees voorzichtig met vers bereid ijs: hiervan kunnen soms rauwe eieren of melk verwerkt zijn vooral in het buitenland.
  • Wees matig met kaneelhoudende producten.
  • Bewaar verse producten zoals vleeswaren en rauwkost salade niet te lang en eet levensmiddelen niet indien de uiterste houdbaarheidsdatum is verstreken.
  • Was sla: ondanks dat dit al gebeurd is, goed.

Bron: voedingscentrum.nl
www.voedingscentrum.nl